Hoe grover, hoe gezonder

Volkorenzemelen zijn een onmisbaar onderdeel binnen ons huidige voedingssysteem

Voor de oorlog was volkorenbrood ‘arme luizenbrood’.

De rijkeren en welgestelden aten liever wit brood. Hiervoor werd uit het meel de zemel gezeefd. Dan houd je bloem over en hier bak je witbrood van. Ook heel gezond, maar je mist dan wel de gezond- heidsaspecten van de Volkorenzemelen.

“Volkorenzemelen zijn een onmisbaar onderdeel binnen ons huidige voedings- patroon” stelt Flip nogal stellig. Hij heeft zich jarenlang verdiept in de vezels van volkoren granen. We mogen er dus wel van uit gaan dat wij hier spreken met een echte volkoren expert.

“Volkorenbrood is dus erg gezond. Iedereen weet eigenlijk wel dat de vezels onmisbaar zijn voor je gezondheid, een vies praatje, maar ik ga het je toch uitleggen.”

“Vezels hebben een veegfunctie. Zij houden veel water vast waardoor het een dikkere, vastere massa heeft die zich door de darmen beweegt en daarmee schadelijke afvalstoffen ‘meeveegt’ in de ontlasting. Tegelijk zorgt deze dikkere voedselbrij voor langzamere energieopname in het bloed. Juist grove vezels van volkoren zijn hier belangrijk.”

“Dit zorgt er ook voor dat je bloedsuikerspiegel minder heftig reageert. Hierdoor heb je langer een verzadigd gevoel door het eten van volkoren of volvezelbrood. Let hier maar eens op”, vertelt Flip. Hij is een druk man. Nu hij gepensioneerd is heeft hij eindelijk tijd om zoveel mogelijk te boeren. Maar de kennis over de vezels blijven bij hem direct oproepbaar.

“Vezels zorgen óók voor gezonde darmbacteriën.”

“Pas de laatste jaren is ontdekt hoe belangrijk dat is. Ontdekt is namelijk dat traditioneel levende groepen mensen die vooral onbewerkt voedsel eten, helemaal geen last hebben van welvaartsziekten. En wat eten zij; vezelrijke, en vooral plantaardige producten. De bacteriën beschermen namelijk de darmwand, en zij scheiden ook stoffen af die opgenomen worden in het bloed en zorgen dat je lichaam beter functioneert. Het kan zo helpen om welvaartziektes zoals diabetes type 2, hart- en vaatziektes, overgewicht en zelfs bepaalde soorten kanker te voorkomen”, aldus Flip.

“En let ook op de keuze voor desembrood of lang gerezen brood.”

“Dit brood is vaak wel iets duurder, omdat het meer handwerk is en langer rijst. Uiteindelijk is het nog gezonder, omdat de vezels ook voorgefermenteerd zijn.

Hierdoor hoeven onze darmen minder hard te werken. En de bacteriën in een goed desembrood produceren melkzuur, wat een ondersteuning is voor een gezonde darmflora.”

“Hollandsch Volkorenbrood is een gezond en smaakvol brood!

“Ik heb Bakkerij van Vessem geholpen om dejuistekeuzestemakenvoordeherkomst en kwaliteit van het volkorenmeel. Ik ben hierin misschien nogal stellig, maar hiermee wordt een smaakvol en gezond brood gebakken.”